layout

Sunday, November 20, 2011

Bersih gigi elak strok ^_^

Salam 1Malaysia kepada semua rakan saya yang setia menanti...entry kali ini saya nak cerita tentang kesihatan, pelikkan seorang bakal engineer nak tulis entry tentang kesihatan..selalunya doctor yang tulis entry pasal kesihatan, ini terbalik pulak..pun boleh!!!hehe ^_^


Back to our topic, u all semua mesti rasa pelik kenapa kalau kerap gosok gigi boleh elak strok kan? mula-mula saya sendiri pun macam tidak percaya dengan benda ini tapi memang kenyataan, nak buat macam mana kan.. :) Kebiasaannya orang yang selalu berjumpa dengan doktor gigi untuk membersihkan plak pada gigi dan juga dapat mengurangkan risiko untuk mendapat penyakit strok atau jantung.

Kajian yang dilakukan oleh ahli kardiologi di Taipei, Taiwan baru-baru ini mendapati bahawa dengan menggosok gigi kita dapat mengurangkan pertumbuhan bakteria penyebab penyakit (strok dan sakit jantung). "Membersihkan plak pada gigi secara rutin merupakan satu cara untuk mencegah strok dan penyakit jantung," kata pakar jantung di Taipei, Dr. Emily Chen.

Dalam kajian yang dilakukan, Chen mendapati bahawa mereka melakukan rutin berjumpa dengan doktor gigi dua kali setahun mempunyai risiko 24 peratus lebih rendah untuk terkena serangan jantung dan 13 peratus lebih rendah untuk terkena strok. Pengkaji juga menemui bahawa sekiranya terdapat jangkitan pada gigi, ia dapat meningkatkan risiko serangan jantung. Selain itu, mereka yang mempunyai masalah gusi berdarah akan menyebabkan risiko mendapat strok adalah tinggi.

As a conclusion,
- selalu gosok gigi
- kerap melakukan pemeriksaan gigi dengan doktor gigi
- jaga kebersihan mulut supaya SENYUMAN lebih menawan

But don't forget to wait for my new entry..!!! Wasalam.. ^_^

3 comments: